With Antifluffy GO we looked to subvert the game and cultural phenomenon of Pokémon GO, transforming what is a passive, virtual activity (drifting through a space, paying attention at nothing and capturing creatures that have nothing to do with the real context), into an active, reactive, creative and transformative activity, where the physical, tangible context feedbacks to the observer.
Together, we created a game that combined unexpectedness, chance and randomness, we created the conditions for creativity and imagination. This was done by asking participants, individually, to write in playing cards three nouns, three verbs, three adjectives, and finally, three wild cards (whatever they wanted). We then divided the participants into teams and each team were given three random cards from those created.
Turn-by-turn, each team played a card of their choosing. At any point, anyone from any team could yell out “Antifluffy”. When this happened, the teams would have to transform what was played into something – an Antifluffy – that combined the ideas written in the cards.
Bellow you can see the sequences that were created/played, and the antifluffies that resulted from them.
In just three hours, participants were able to create innovative stories and ideas from the combination of seemingly random concepts and materials. In the words of one Antifluffy GO participant:
Sometimes, the best inventions are the result of five minutes of pure insanity.
Inês Oliveira.
Participantes
<Anonymous>
Ana Filipa
Ana Alves
Francisco Múrias
Inês Oliveira
Raquel Correia
Rodrigo Rebelo
Joana Germano
Miguel Fernandes
Testemunhos
Mal entrei pela porta naquela tarde chuvosa, conhecia já da edição 2014, o antifluffy. Mas não fazia ideia onde me iria meter. Os 2 organizadores, apenas me disseram “vai ser completamente louco” ao que respondi “loucura tenho eu de sobra”. E assim tive uma das tardes mais divertidas desde há muito tempo. Adorei o jogo. Desde a invenção dos cartões, à aleatoriedade que criamos através da junção dos cartões, ao desenrascar em alguns minutos material para criarmos os antifluffy. Desenvolvemos a capacidade de desenmerdar e a criatividade, loucura e espírito de equipa.
Hoje em dia, a maioria das pessoas são escravas da tecnologia e mundo virtual. Mas aquela tarde foi uma viagem aos tempos felizes. Aos tempos que se brincava com o que havia em volta. Inventar com o que se tem a mão. Melhora a criatividade, sentido de desenrascar e trabalhar em equipa. Às vezes as melhores invenções saem de 5 minutos se loucura pura. Obrigada Pedro e Ricardo!!!
– Inês Oliveira
Biografias
– TRUMPY FLYFFY GO – O “Trumpy Fluffy Go!” foi a uma festa, onde apanhou uma “Coffee Overdose” ao som das músicas “🎵🎶🎵🎶” e “Clave de Sol Está Lá 2016”. Assim que terminou a festa, o “Trumpy Fluffy Go!” foi a correr para a casa de banho e fez um “Coco Untitled” com a forma de “Dois Pontos O maiúsculo!”.
– NARRATIVA FLAMEJANTE – Este antifluffy é uma história, a história do volumoso restaurante do chef Sorridente, que só serve comida ou do chão ou do lixo, que ficou super contente por servir o pássaro um cocó flamejante.
– ONE EYED SPICE – Um ser uni-ocular, composto por um cone super spicy, pontiagudo e picante, com um toque musical à mistura.
– REST IN FLUFFY – Here lies Dick Butt. Died drinking. May he Rest in Pieces.
– TRUMP TOWER – Um Monumento à grandiosidade fálica (ou falta dela) do pequeno grande Trump assim como crítica social ao seu aparente apelo populista (laço) contrastado com a simbologia de destruição/construção com os paralelos.
Pedro Cardoso is a designer and researcher at ID+, Research Institute on Design, Media and Culture. He has a PhD on Art and Design, a MA on Image Design and a BA on Communication Design. He pursues studies on video games in the context of new media and interaction design, developing experimental work in this scope. Currently, he is an assistant professor in the Department of Design at the University of Porto, Portugal. www.pcardoso.tumblr.com
Ricardo Melo holds a MSc in Multimedia and a BA in Communication Design. He is currently a PhD student in Design from the University of Porto and ID+, Research Institute on Design, Media and Culture, where he was granted a FCT scholarship in order to develop his thesis on the value of serendipity in digital interactions. www.ricardomelo.net